Eerste week stage + mijn verjaardag - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Inez Witlox - WaarBenJij.nu Eerste week stage + mijn verjaardag - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Inez Witlox - WaarBenJij.nu

Eerste week stage + mijn verjaardag

Blijf op de hoogte en volg Inez

23 Februari 2016 | Curaçao, Curaçao

Hoi Allemaal,

Mijn eerste week stage zit erop. De eerste dag was even spannend omdat ik niet zo goed wist wat ik kon verwachten. Gelukkig werden we goed ontvangen en voelde ik me al snel om mijn gemak. De eerste indruk van de groep was heel positief. Leuke kleine groep waarin ik denk ik komende weken veel kan leren. Het onderwijs op mijn stageschool is niet zo heel verschillend op het eerste gezicht met Nederland. Ik ben daarom ook heel benieuwd of ik in de aankomende weken nog veel verschillen en opvallende dingen ga zien. De eerste dag kregen we van de stagecoördinator een rondleiding door de school. De school bestaat uit 5 lossen gebouwen. De kleuters, de groep waarin ik stage loop, zit helemaal achteraan in de straat in een apart gebouw. De gebouwen zijn kleurrijk en niet zo groot. De eerste week heb ik vooral veel gekeken en de kinderen begeleid tijdens het werken. Ik vond de daginvulling niet veel verschillen met Nederland. Wat ik wel heel leuk vind om te zien is dat ze veel gemakkelijker zijn in Curaçao. Tijdens het buitenspelen spelen we altijd in 'de tuin'. Dat is een grote zandvlakte met bomen. Kinderen mogen daar spelen met kratten, oude banden en klimmen in bomen. Overal steken wortels boven de grond uit. In Nederland zou dit al snel als gevaarlijk bestempeld worden. Hier op Curaçao kan dit allemaal. Het gaat ook tot mijn verbazing meestal heel goed.

Ik heb een super leuke eerste week gehad. Elke dag om zes uur eruit is wel heel vermoeiend en even wennen. Ik had verwacht dat de dagen korter zouden zijn. Echter maak je eigenlijk net zo'n lange dagen als in Nederland. Ook heb ik afgelopen Dinsdag een vergadering bijgewoond. Je wordt echt betrokken als stagiaire, dat is super leuk. Vijf dagen stagelopen is ook heel fijn. Je kunt veel beter een band opbouwen met de kinderen. Ik merkte richting het einde van de week dat de kinderen ook steeds meer toenadering tot mij zochten en mij steeds vaker aanspraken wanneer ze bijvoorbeeld een probleem tijdens het buitenspelen hadden. Vanaf volgende week ga ik ook echt zelf lessen geven. Hier heb ik veel zin in.

Afgelopen weekend mocht ik ook nog mijn verjaardag vieren op Curaçao. Ik werd wakker gezongen door mijn vriendinnen die een heerlijk ontbijtje (met taart :) ) hadden gemaakt. Daarna hebben we lekker de hele middag op het strand gelegen. Dit was heerlijk. Rond etenstijd zijn we naar huis gegaan en hebben we ons even opgefrist. Daarna zijn we gezellig tapas gaan eten in een heel leuk restaurantje aan het water. Een geslaagde verjaardag dus.


De eerste stageweek is super goed bevallen. Ik heb zin in de nieuwe week!!!

Liefs Inez

  • 23 Februari 2016 - 10:08

    Vincent Hoeks:

    Hoi Inez,

    Van harte gefeliciteerd!!! Hoeveel Nederlanders kunnen er nu zeggen dat ze hun verjaardag op jullie eiland hebben gevierd? Wauw!! Fijn dat je ook goed verwend bent door je vriendinnen.

    Leuk om ook al te lezen over je eerste stage-ervaringen, dat de contacten met de kinderen aan het einde van week intensiever werden, maar vooral ook dat je je betrokken voelt als stagiaire.

    Omdat je nu zelf ook merkt dat de verschillen met het Nederlandse onderwijs niet zo groot zijn, snap je wellicht beter waarom je stagetijd daar uitgebreid moest worden met BSO-activiteiten. Ondanks de betrokkenheid van deze school blijft het voor de study abroad de bedoeling dat je echt een ander type onderwijs gaat ervaren. Iets dat je in Nederland niet lukt. Blijf daar, naast je BSO-activiteiten, naar op zoek. Blijf oren en ogen gespitst houden om kansen te zien om naast je POP ook ergens anders van te leren en/of een steentje aan bij te dragen.

    Ik zie uit naar het eerste skypecontact. De foto's zijn jaloersmakend.
    Groet Vincent


  • 23 Februari 2016 - 10:14

    Ilona:

    Wat leuk om te horen dat het zo goed bevalt in Curaçao! Fijn ook dat je meteen zo betrokken wordt op je stageplaats en dat je volgende week lessen mag gaan geven. Heel veel succes plezier nog daar! Liefs, Ilona.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inez

Hoi Allemaal, Ik ben Inez en ik ben 21 jaar oud. Ik zit in mijn derde leerjaar op de opleiding tot leerkracht basisonderwijs. Voor mijn opleiding heb ik gekozen voor de 10 weken durende minor Experience Abroad. Voor deze minor ga ik 10 weken stagelopen op een basisschool in Curaçao. Ik ga stage lopen op basisschool Klein College in groep 1/2. Op deze site zal ik mijn ervaringen delen tijdens mijn stage. Veel lees plezier. Liefs Inez

Actief sinds 27 Jan. 2016
Verslag gelezen: 736
Totaal aantal bezoekers 1789

Voorgaande reizen:

06 Februari 2016 - 21 April 2016

Curaçao

Landen bezocht: